Wij helpen je graag bij al je vragen over werk, inkomen en lidmaatschap.
CGMV vindt dit om meerdere redenen geen goed plan. Slechts een zesde deel van de werklozen blijft langer dan een jaar zonder werk, en van dat deel vindt ook nog een aantal mensen werk vóór de anderhalf jaar verstreken zijn. Zeker met de krappe arbeidsmarkt van nu is slechts minimale winst te verwachten, terwijl er wel mensen in hun persoonlijke leven nadeel van zullen ondervinden.
Daarbij komt dat de uitkomst van het wetsvoorstel vooral een kwestie van vestzak-broekzak betekent. Als je een half jaar eerder in de bijstand terecht komt, is dat evengoed een uitkering van overheidswege, maar dan van de lokale overheid. Het wetsvoorstel past wat dat betreft naadloos in de traditie om landelijk te bezuinigen en de lasten af te wentelen op de gemeentes.
In de bijstand terecht komen is pas écht slecht voor de economie. Niet alleen omdat de uitkering geld kost maar ook omdat mensen vaak in een sociaal isolement komen en een eventueel eigen huis eerst te gelde moeten maken. Het is dus beter om te proberen mensen langer uit de bijstand te houden.
Het zou meer effect hebben om langdurig werklozen beter te begeleiden naar werk, bijvoorbeeld door te helpen met een opleiding of werkervaringsplekken. Op dit moment steekt het UWV veel energie in het begeleiden naar een eigen bedrijf, maar dat lijkt soms meer op een snelle weg naar de uitgang dan op een duurzame oplossing.
Het kan voor langdurig werklozen moeilijk zijn om weer goed in het werk te komen, bijvoorbeeld vanwege een verouderde opleiding, gebrek aan ervaring of het opnieuw vinden van een werkritme. Werkgevers zouden kunnen worden ontlast door bijvoorbeeld bij aannemen van een langdurig werkloze de belastingafdracht tijdelijk wat naar beneden te brengen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan alleen korten op de lengte van de WW-uitkering.
Ineke Evink