Inloggen

5 tips voor je motivatiebrief

 

Een goede motivatiebrief kan je kansen op de nieuwe baan waarop je solliciteert flink verhogen. Maar hoe doe je dat? Hieronder een aantal tips.

 

Natuurlijk, er zijn allerlei websites met voorbeeldbrieven en anders kun je terugvallen op  ChatGPT. Maar waarom zou je? Voorbeeldbrieven weerspiegelen niet wie jij bent, en ook ChatGPT doet dat niet. Schrijf je brief daarom vooral zelf, aan de hand van deze tips.

 

1. Goede voorbereiding is het halve werk.

Verdiep je daarom eerst in het bedrijf. Wat is het voor organisatie? Is de toon van de tekst zakelijk of informeel? Is het een groot bedrijf met een hiërarchische structuur, of een platte organisatie waarin veel eigen initiatief wordt verwacht? Pas je toon daarop aan.

 

2. Schrijf een persoonlijke brief waarin je laat zien wie je bent.

Maak duidelijk waarom je graag bij het bedrijf wilt werken, wat je wilt bereiken, en wat je drijfveren zijn. Benoem daarbij de functie waarop je solliciteert in plaats van alleen ‘de vacature’. 

 

3. Beschrijf waarom je denkt dat jij de ideale kandidaat bent.

Noem je sterke punten en formuleer wat je graag wilt bereiken. Maak gebruik van ervaringen uit eerdere werkkringen en omschrijf die zo concreet mogelijk. Wees zelfverzekerd maar overdrijf niet, je bent immers geen superman of -woman.

 

4. Als er contactgegevens in de vacaturetekst staan, maak daar dan gebruik van.

Bel of mail, laat weten dat je wilt solliciteren en vraag wat meer informatie over de functie. Je kunt in vervolgens in je brief het gesprek of de mail aanhalen.

 

5. Vraag hulp.

Laat je brief lezen aan iemand die jou goed kent om te controleren of hij goed bij je past en om te kijken of je misschien iets vergeten bent. Laat de (taal)fouten eruit halen.

 

Heb je hulp nodig met het schrijven van je motivatiebrief of wil je je brief laten checken? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder! 

 

Ineke Evink