Inloggen

Auto of OV? Niet iedereen kan vrij kiezen

 

De korting op brandstofaccijns wordt met één jaar verlengd, staat in de Miljoenennota. Hoe zat het daar ook alweer mee? En is dat een goed idee of niet?

 

Per 1 april 2022 verlaagde het kabinet de accijnstarieven voor ongelode benzine, diesel en LPG. Dat gebeurde om de stijging van de prijzen aan de pomp te dempen, die enorm waren gestegen vanwege de Russische inval in Oekraïne. Oorspronkelijk zou de korting gelden tot eind 2022, maar hij bestaat nog steeds en wordt dus opnieuw met een jaar verlengd.

 

De doelen van de accijnzen zijn divers maar één ervan is het ontmoedigen van autogebruik om klimaatverandering en milieuvervuiling tegen te gaan. Daarbij is het motto ‘de vervuiler betaalt’. Met dat uitgangspunt is op zich niets mis, maar helaas ligt het niet altijd zo eenvoudig.

 

Werktijden

Met de auto naar je werk gaan is lang niet altijd een vrije keus. Wie in een landelijk gebied woont, kan lang niet altijd gebruik maken van OV, en dat geldt zeker bij onregelmatige werktijden. Wie geen vaste werkplek heeft maar steeds ergens anders naartoe moet, kan bijna nooit zonder auto. Neem (wijk)verpleegkundigen of werknemers die gereedschap moeten meenemen.

 

Dichter bij je werk gaan wonen is ook niet iedereen weggelegd: woningnood, werk van de partner, mantelzorg, het zijn allemaal factoren die dat moeilijk of onmogelijk maken.

 

Meer investeren in het OV is een eerste vereiste. De kaalslag die in de landelijke gebieden heeft plaatsgevonden is voor iedereen nadelig. Ook voor ouderen die naar een ziekenhuis moeten, en voor scholieren die in een andere plaats naar school gaan. Daarnaast zou het OV een stuk goedkoper moeten worden.

 

Creatiever

Er zijn veel betere en creatievere sturingsopties dan alleen accijnzen. Thuiswerken kan nog meer worden gefaciliteerd, de overvolle treinen en bussen in de spits kunnen worden aangepakt door het middelbaar onderwijs een uur later te laten beginnen. Goede en betaalbare elektrische auto’s zouden ook helpen, evenals de mogelijkheid die op te laden met stroom van eigen zonnepanelen. Dat laatste is in veel plaatsen verboden als daarvoor een kabel over de stoep moet gaan.

 

Ten slotte zou de overheid inzichtelijker moeten maken waar het geld dat wordt binnengehaald met accijnzen en motorrijtuigenbelasting voor wordt gebruikt. Op dit moment verdwijnt alles in de pot algemene middelen. Accijnzen verhogen is dan niets meer dan geld binnen harken met een milieuvriendelijk sausje.

 

  • Heb jij problemen met vervoer naar je werk? Is de benzine te duur of het OV ontoereikend? Laat het ons weten!

 

Ineke Evink