Inloggen

Bellen in de auto? Doe maar niet

 

Bellen in de auto is heel normaal geworden. Niet met de telefoon in de hand, dat kost je als je betrapt wordt 420 euro. Handsfree bellen daarentegen mag gewoon. Maar is het ook slim?

 

Nee, vinden een aantal grote bedrijven. Want het blijft niet bij bellen alleen. Online vergaderen gebeurt steeds meer. Daar zit je dan, in de auto met een paar collega’s in miniformaat op je telefoonschermpje en jijzelf. Ondertussen moet je op het verkeer letten, of dat nu in een gestage stroom van 100 kilometer per uur gaat, al bochten makend van 60 naar 80 kilometer, of stukje bij beetje vooruit in de file. Veilig is anders.

 

Tijd voor maatregelen dus. Elk (groot) bedrijf pakt dat weer anders aan. Werknemers van Heineken mogen alleen kort handsfree bellen en niet vergaderen, bij ING mag je wel vergaderen via Teams maar zonder beeld. Bij Shell en Unilever is zelfs handsfree bellen verboden.

 

Het is verstandig dat bedrijven beleid formuleren voor bellen in de auto. Alles wat onder reistijd gebeurt, valt onder verantwoordelijkheid van de werkgever. Er hangt wel veel af van de omstandigheden, vindt CGMV. Er zit nogal wat ruimte tussen handsfree een collega bellen dat je iets vergeten bent, of een half uur vergaderen via Teams met beeld over een belangrijk onderwerp.

 

En er is nog een aspect: vergaderen in de auto ademt de sfeer van tijdwinst en efficiëntie. De vraag is bovendien hoe effectief vergaderen in de auto is. Wat CGMV betreft hebben fysieke vergaderingen de voorkeur. Dan is er meteen tijd elkaar te ontmoeten, elkaar echt te zien.

 

Ten slotte, handsfree bellen kan een uitkomst zijn en is in sommige sectoren moeilijk te vermijden. Zorg dan als werkgever in ieder geval voor een goede carkit zodat het bellen zo veilig mogelijk kan.

 

Ineke Evink