Wij helpen je graag bij al je vragen over werk, inkomen en lidmaatschap.
Het is niet alleen lastig om een zieke werknemer te zijn, maar ook om werkgever te zijn van een zieke werknemer. Vooral kleinere bedrijven kunnen in de problemen komen wanneer een werknemer langdurig uitvalt. Het helpt alleen niet als de werkgever verlangt dat hij ’zo snel mogelijk’ terugkomt. Het werkt meestal zelfs contraproductief.
Kop koffie
In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten. Als er een goede klik is tussen werkgever en werknemer kunnen er ook goede afspraken worden gemaakt. Zoals even langskomen op de zaak voor een kop koffie, niet voor een ondervraging over aard en lengte van de ziekte. En liever niet pas na vier maand, maar veel eerder.
Voor de werkgever kan het voelen als op eieren lopen en dat is begrijpelijk. Hij of zij raakt snel op verboden terrein. De werknemer mag best iets vertellen over zijn ziekte, maar de werkgever mag er niet naar vragen, dat kan alleen via de bedrijfsarts.
Wat de werkgever wel kan vragen, is: ”Wat helpt jou?” De werkgever heeft er immers alle belang bij dat de werknemer weer terugkomt.
Do’s
· Zorg voor zover het aan jou ligt voor een goede relatie met je werknemers, al vóór er een werknemer ziek wordt.
· Nodig de werknemer uit voor een kop koffie op de zaak. Wacht niet te lang anders wordt de drempel alleen maar hoger.
· Realiseer je als werkgever dat jij een ander gevoel hebt bij je werk dan een werknemer, zeker als het je eigen bedrijf is.
Dont’s
· Druk leggen op de werknemer, direct of zijdelings, zoals vertellen dat het nu erg druk is op de zaak.
· De werknemer vertellen dat zijn functioneren toch al te wensen over liet, en of hij om zich heen kan kijken naar ander werk.
· Voor psycholoog of huisarts spelen en de werknemer vertellen waarom jij denkt dat hij ziek is geworden. Ook niet als je dat zeker denkt te weten.
Vragen over de ziektewet? Neem contact met ons op!
Ineke Evink